Derfor er det viktig å måle samfunnseffekt
Som en impact startup eller sosial entreprenør er det alfa og omega å vite at dere faktisk skaper den positive samfunnseffekten dere ønsker og lover. Da står dere sterkere i møte med kunder og investorer.
Å måle samfunnseffekt krever at du samler riktig data
For å få riktig data må dere jobbe tett på de dere ønsker å skape en endring for. Dere måler både for å få viktige tilbakemeldinger, dokumentere og for å kunne forbedre tjenesten eller produktet deres.
Få veiledning av eksperter
I akseleratoren møter du bransjens fremste eksperter innen impact-måling og lærer hvordan dere enkelt kan komme i gang. Forretningsutvikleren deres følger dere tett i denne prosessen og er en aktiv støttespiller gjennom hele programmet.
«Etter Impact StartUp bruker vi impact aktivt i styringen av selskapet og i utvikling av produktene. Vi har tatt i bruk virkemidler for impact og det inngår som en del av forretningsmodellen.»
– Movu
Hvordan vi jobber med måling i programmet
Å måle samfunnseffekt er en prosess som består av fem trinn; planlegging, måling, verdisetting, analyse og forbedring.
I programmet jobber vi spesielt med “planlegging”. Her konkretiserer dere hvem, hvorfor og hvordan dere skal måle. Når dere har kommet i gang med dette, er det enklere å se hvordan denne dataen kan brukes for å styre selskapet i riktig retning.
Ønsker du å begynne på egenhånd?
I Studio får du tilgang på faglig innhold, verktøy og møteplasser som kan hjelpe deg i gang. Akkurat når det passer deg!
Et fag i rask utvikling
Når vi jobber med måling, også kalt “Impact Measurement and Management", tar vi utgangspunkt i prosesser og verktøy som brukes i internasjonale miljøer. Dette er enda ikke et tydelige krav fra EU, men aktører som EVPA, Impact Frontiers og Social Value UK er ledende fagmiljøer vi følger.